Inspirerande ledarskap i en svår tid

­ – Jag har inget enkelt svar på vad ett gott ledarskap är. Den bästa drivkraften är att man som ledare vill göra något bra i den verksamhet man är i, och inte bara bygga sitt cv. Och när man jobbar i kommunal verksamhet tar det tid, det behöver jag inte berätta för er som sitter här, inleder Anna Sandborgh, konsult på Public Partners och tidigare kommundirektör i Karlstad.

Rimliga krav på ledarskapet

Idag finns mängder av ledarskapslitteratur, men Anna Sandborgh menar att det viktiga är att fundera och reflektera själv: Vad tycker jag är gott ledarskap? Och hur vill jag att det ska se ut? För dagens jobbannonser ställer näst intill orimliga krav på en god ledare.

­– Vi söker chefer som ska drivande, kunniga, tydliga, men kanske inte riktigt SÅ tydliga, inlyssnande, förstående, kreativa, målsättande. Ja, och alla dessa förmågor ska passa in på en vanlig människa, så i slutändan får vi oftast nöja oss med en vanlig och ganska bra person.

Olika logiker styr

Att vara ledare i socialtjänsten idag är en tuff uppgift i en svår tid. Krig i omvärlden, globalisering, kamp om makten och en pandemi som gett oss ett helt nytt slags arbetsliv har förändrat socialchefens roll. Och att verka i en politisk styrd organisation, med många viljor som ska samordnas, är inte alltid det lättaste.

– Vi behöver förstå att den politiska logiken inte är som andra verksamheters logiker. Politiker fattar beslut som är bra för partiet, koalitionen och för att de ska få behålla makten. Det skiljer sig stort från er logik som tjänstepersoner, som utgår från kunskap, erfarenhet och lagstiftning, menar Anna Sandborgh.

Fyra viktiga begrepp för ledare

Efter 40 år i kommunal tjänst vill Anna Sandborgh lyfta fyra begrepp som hon ser är viktigare än någonsin för ledare.

1. Förebildlighet. Som ledare ses man av alla. Därför är vänlighet, omtänksamhet och vanligt hyfs avgörande. Lev som du lär och som du själv vill bli behandlad. Att vara en förebild handlar om att verka i sin roll på ett sätt som inspirerar.

2. Ansvar. Ansvar ger kraft och tillfredställelse. Som socialchef behöver du skydda regelverket, och särskilt gäller detta nu inför arbetet att genomföra den nya socialtjänstlagen. Men det kan vara läskigt, att behöva kliva fram och ta ansvar.

3. Förtroende. Som professionell tjänsteperson behöver du bygga förtroende varje dag. Att respektera sin egen ledning är viktigt, annars kommer medarbetarna att göra det heller.

4. Lust. Det ska vara lustfyllt att vara chef, och kanske särskilt i socialtjänstens otroligt viktiga uppdrag. Men det finns utmaningar, som det enorma administrativa oket, de digitala informationsflödena och uppföljningsraseriet.

Våga följa sin inre kompass

Vi får inte glömma bort att vara nyfikna, tänka nytt och mötas på riktigt. För kraften ligger mycket riktigt i mötet, och vi får inte gömma oss bakom de administrativa systemen eller våra gamla vanor. Nya tider kommer att kräva mod, uppfinnesrikedom och handlingskraft.

– Ta intryck, diskutera, ifrågasätt och prova dina egna tankar. Våga testa nytt och glöm inte heller att se tillbaka på de många bra saker ni gjort. Alla lätta frågor är tyvärr slut och framtiden kommer att kräva stabila chefer som vet vilka de är, som har sin egen inre kompass, som vet hur kompassen fungerar och som vågar följa den. Då blir ert ledarskap hållbart, avslutar Anna Sandborgh.

Frågor från publiken

Hur kan man få till den svåra balansakten mellan kontroll och tillit?

Det är svårt, men de behöver inte stå emot varandra. För i tilliten finns kontrollen, därför behöver vi inte alltid vara så rädd för kontroll. Den kan ta sig många uttryck. Tilliten till funktionen och samhällsystem är omistlig. Men vi kan inte sälja ut tilliten för att kontrollera, eller tvärtom.

Om det är lågt i tak, vad ska man göra för att lyfta upp det lagom mycket?

Taket kan vara lågt i förhållande till politiken. Och då behöver man jobba med förankring, vilket är en olympisk svårighet. Man behöver vara lite taktisk, då kan man förändra saker och få upp takhöjden. Det är inget man gör från höften. Man behöver dessutom vara medveten om när taket är på väg ner, så att man ser det.

Vad ska man tänka på om en chef har drabbats av en mediastorm?

Medierna har sin egen logik. Ägna därför ingen kraft åt att fråga dig varför de gör så här, varför kan de inte skriva något bra? De gör bara inte det. Det gäller att stå still som professionell person och svara på det ni kan: torrt, sakligt och opartiskt.


Det är för svårt … ibland. En spaning på ledarskap när alla lätta frågor är slut, med Anna Sandborgh, konsult på Public Partner och tidigare kommundirektör i Karlstad
En föreläsning på Socialchefsdagarna 2024

Text: Jenny Asp textkonsult
Foto: © dalapeter.se